FELHŐSULI

Online oktatás, online tér, kreativitás, tudatosság, szemléletváltás, emberiség, jövő, tanulás, megértés, önszerveződés – ezek a szavak önmagukban is sokszor használatosak a XXI. századi pedagógus szókincsében. Ám, mi történik, ha ezen szavak mögötti tartalmakat összegyúrjuk és megpróbáljuk tanulás céljára felhasználni úgy, hogy a pedagógus nem feltétlenül a mindentudás egyedüli forrása, hanem inkább a tudáshoz, információhoz vezető út moderátora?

Nos, ezt próbálja ki – több foglalkozás keretein belül – a Gárdonyi iskola 4.C osztálya, egy lelkes szülő közreműködésével.

A projekt lényege a problémafelvetés, valamint a megoldáshoz vezető út, esetleg a teljes megoldás elérése közös kutatással, egymás közötti párbeszéddel, brainstorminggal, kreatív felvetésekkel. Mindezt ötvözve a modern informatikai eszközök kínálta lehetőségekkel.

A tanulók önszerveződő csoportokban dolgoznak: beszélgetnek, megvitatnak, értelmeznek, magyaráznak információkat, melyeket akár saját élményeik, olvasmányaik alapján vagy a „felhőből” szereznek meg. Jegyzetet, magyarázó ábrákat, rajzokat készítenek és használják az érvelés, magyarázat, bizonyítás, meggyőzés módszerét. A legfontosabb pedig, hogy közben önmagukat és egymást is tanítják. Mi, moderáló felnőttek csupán a lehetőségeket, a megoldáshoz vezető utat mutatjuk meg számukra támogató, segítő szándékkal.

A projekt már befejezett témái:

  • Mars expedíció, a környezet tananyag csillagászati témaköréhez bekapcsolva.
  • Különleges épületek, építmények, mely két foglalkozást ölelt fel, a technika és tudomány vívmányait, ill. az emberiség jövőjét meghatározó ökoszemléletet ötvözve.
  • Eredetmítoszok, jelképek, címer készítése, mely a különböző népek mondavilágához kapcsolódott, szemlélve azt a XXI.századi ember távlatából.

Reményeim szerint módunk lesz még két foglalkozás megtartására, egyik a kritikus gondolkodás témakörét célozná meg, másik pedig egy komplex, összefoglaló jellegű, játékos nyomozás lenne.

Az eddigi tapasztalatok alapján, a negyedikes korosztály megfelelően érett egy ilyen típusú projekt kipróbálásához és mindenképp új élményekkel, technikákkal gazdagodik tanulási módszer tárházuk is, melyet remélhetőleg felsősként is alkalmazni tudnak majd.

Ha igen, elértük célunkat!

Suga Csilla, a 4.C tanítója