Tanulási stratégiák IV. – Szöveges tananyag

Szerzői bevezető

„Jó pap holtig tanul” – szól a közmondás. Az önálló tanulás képessége az egyik legfontosabb képesség napjaink gyorsan változó világában. Ahhoz, hogy folyamatosan tudjunk alkalmazkodni a modern élet új kihívásaihoz, folyamatosan fejlesztenünk kell magunkat.

Mit is jelent valójában az önálló tanulás? Ezen definíció meghatározásához érdemes a Nemzeti Alaptantervben (NAT) megtalálható fogalmat használni.

„A hatékony, önálló tanulás azt jelenti, hogy az egyén képes kitartóan tanulni, saját tanulását megszervezni egyénileg és csoportban egyaránt, ideértve az idővel és az információval való hatékony gazdálkodást is. Felismeri szükségleteit és lehetőségeit, ismeri a tanulás folyamatát. Ez egyrészt új ismeretek szerzését, feldolgozását és beépülését, másrészt útmutatások keresését és alkalmazását jelenti.”

Az önálló tanulásnak nem csak az iskolai tananyag elsajátításában van szerepe, hanem felnőtt életünk során is sokszor jelen van. Gyermekeknél a problémák akkor adódhatnak, amikor megkezdődik az alapvető készségekre történő építkezés. Ekkor ugyanis olyan képességeket kell hatékonyan elsajátítaniuk, mint a belső motiváció folyamatos fenntartása, a tanulási stratégia kialakítása és módosítása-szükség esetén, valamint a figyelem összpontosítása és fenntartása. Ebben igyekszünk mi, pedagógusok segítséget, támaszt és alternatívákat mutatni számukra, hiszen minél gazdagabb egy ember tanulási repertoárja, annál jobban tud alkalmazkodni az egyes tantárgyak vagy szakmák követelményeihez, és általában az élet összes kihívásához.

Szöveges tananyag önálló feldolgozása, tanulása – Javaslatok gyerekeknek

  • Címmeditáció, előkészítés, a gondolkodás beindítása.

Olvasd el a címet, elmélkedj róla! Vajon mit takar a cím, miről lehet szó a szövegben? Nézd át a szöveghez tartozó képeket, illusztrációkat és ha készült órai vázlat a füzetedben, azt is tekintsd át!

Érdemes az első és az utolsó bekezdést előre elolvasni, hiszen általában ez a bevezető és az összefoglaló, így egyfajta keretet adsz az agyadnak, hogy honnan hová kell eljutnod az ismeretek megtanulásával. Már ekkor felmerülhetnek benned kérdések a tananyaggal kapcsolatban. Ne habozz, bátran jegyezd le!

  • Szöveg aktív elolvasása, kivonatolás.

Először olvasd végig figyelmesen a teljes szöveget akár némán, akár hangosan! Ezután érdemes az olvasottakat átgondolni a képek újbóli megtekintésével. Majd haladj szakaszonként, bekezdésenként! Figyelj a kiemelt részekre, húzd alá a lényeget vagy a fontosnak vélt kulcsszavakat!

A szakaszok után javaslom a rövid jegyzetelést, ami akár egy kérdőszó, 1-2 szavas megjegyzés vagy egy rajz is lehet.

  • Aktív, elemző olvasás.

Olvasd újra a szöveget, ám ezúttal próbáld értelmezni a fogalmakat! A fontosnak vélt mondatokat és a bekezdéseket igyekezz saját szavaiddal átfogalmazni! A korábban lejegyzett kérdéseidre keress válaszokat vagy próbáld meg te magad megfogalmazni azokat! Gondold át az olvasottakat, tanultakat és keress összefüggéseket, kapcsolatokat a régi valamint az új anyag között!

  • Vizuális megjelenítés, gondolat- vagy elmetérkép készítése.

Agyad imádja a változatosságot, ezért érdemes minél több érzékszervedet bevonni a tanulásba. Így aztán az átgondolt, elemzett anyag megtanulásához jól használható egy gondolattérkép, ami rendszerezett, látványos és színes jegyzet. Elkészítéséhez bátran használj színes ceruzákat, különböző formákat vagy vicces figurákat! Így agyad mindkét félteke aktívan dolgozik, no és persze a poénok, csacskaságok hamarabb eszedbe fognak jutni a későbbiek során.😊 Íme egy példa.

  • Felidézés, önellenőrzés.

Ha úgy érzed, kellően átnéztél és megértettél mindent, akkor megvillanthatod tudásod. Végezz próbafelmondást! Könyveid, jegyzeteid és rajzaid segítségével mondd fel az anyagot magadnak hangosan! Ezután gondold végig, hol hibáztál, miben vagy még bizonytalan, melyik mondatodat kell átfogalmazni stb! Ha szükséges, 1-2 információt nézz át újra! Majd az egész ismeretanyagot próbáld felmondani, kis tanítóként elmagyarázni szüleidnek vagy idősebb testvérednek! Ők akár kérdéseket is feltehetnek számodra.

Ha érthetően és összefüggően el tudod másoknak is magyarázni a tanultakat, akkor célba értél, teljesítetted a szóbeli tanulás első szakaszát. Hátra van még a folyamatos ismétlés annak érdekében, hogy hosszabb távon is megmaradjon tudásod. Ám erről majd a következő cikkben ejtek szót.

Segítségként az alábbi linken található kisfilmet is megtekintheted: https://youtu.be/6anTQTsl_RY

Jó tanulást és kitartást!

Suga Csilla tanító