Banner

Tanulási stratégiák III. — Verstanulás

Szerzői bevezető

Verset tanulni jó és hasznos. A gyerekek tanulási képességeinek fejlődésében, a tudásanyag elsajátításában nagyon nagy szerepük van a memoritereknek.  A verstanulás elkísér minket óvodától egyetemig. (Cseh Tamás után, szabadon…)

A verstanulás fejleszti az emlékezetet, az intellektust, az általános műveltséget, egyszóval, mindent.

A versekben minden benne van, felső fokon, ezt mondani sem kell. Érzelmek, hangulatok, történetek, élethelyzetek…, gyönyörű, hol játékos, hol komoly nyelven megírva, kötött formában vagy szabadon.

  • Verset tanulni természetesen többféle módon lehet. Fontos, hogy megértsük a verset. Gondolkodjunk el rajta, miről is szól az adott vers, mit jelentenek a költői képek, mit akart a költő kifejezni. Amennyiben lehetséges, hallgassuk meg többször a verset. Ha van megzenésített változata, akkor azt is hallgassuk meg többször, garantált, hogy a dallammal együtt önkéntelenül megmarad bennünk a szöveg is.
  • Sokan úgy vélik, legjobb módja a tanulásnak, ha megtanulás előtt le is írjuk a verset, mert a kézírásunk fokozza a verstanulás eredményességét, segít az idegrendszernek a memorizálásban. Ha szeretsz írni, ez mindenképpen javasolható.
  • Mások úgy tartják, ha képekkel, jelekkel jegyzetelnek le valamit, akkor sokkal könnyebb megjegyezni a tanulnivalót, jobban elő tudják hívni a memóriából a tanultakat, ha azok nem szavakként, elvont fogalmakként vannak elraktározva az agyban, hanem képekben. Sőt, minél meghökkentőbb, viccesebb, karakteresebb egy kép, annál könnyebb megjegyezni. Tehát, rajzold le a verset!
  • Akad, aki hallás után tud legjobban tanulni. Ha nincs hozzá szülői (testvéri, baráti) segítség, ilyenkor is igazán hasznos lehet az internet, hiszen újra és újra meghallgatható, visszajátszható a tanulandó mű.
  • Ha mégis a hagyományos módszert választjuk, akkor olvassuk el sokszor a verset. Aztán álljunk neki a tanulásnak. Soronként, illetve tartalmilag összetartozó részenként. Mindig ismételjük meg a már memorizált verssorokat, fokozatosan bővítsük a tanult részeket. Mondjuk hangosan a megtanultakat, ez is segít a memorizálásban. Felmondáskor bátran mozoghatunk, járkálhatunk, billeghetünk, vagy hintázhatunk a vers ritmusára, el is játszhatjuk a verset, élményszerűvé téve ezzel a verstanulást.
  • Hasznos lehet, ha van mellettünk valaki, akinek felmondhatjuk a verset, aki segít egy-egy szóval, ha esetleg elakadnánk.

Természetesen vannak modernebb alternatívák is. Keressünk rá például a versike.hu weboldalra, ott is hasznos tanácsokra lelünk.

Remélem, kedvet kaptatok a verstanuláshoz! S ha így van, akkor bátran fogjatok bele a versírásba is!

Kedvcsinálónak álljon itt egy igazi klasszikus Lázár Ervin Négyszögletű kerek erdő c. könyvéből, részlet a Költői versenyből, Ló Szerafin alkotása:

Ha elpusztul a tulok,
szarvából lesz a tülök,
de ha én elpüsztülök,
belőlem nem lesz tulok.

Vagy tekintések meg a Lusták dalát Halász Judittól!

Beley Ildikó tanító